Nedávno jsem psal mail jednomu festivalovému selektorovi a na závěr jsem dodal, že český celovečerní film se v jejich sekci neobjevil od roku 1979. Původně humorný poznatek mi ale později […]
Tereza Vejvodová: Odvaha k zranitelnosti
Komunikace Není příliš zvykem, aby se u nás režiséři a režisérky spolu bavili, natož aby tvořili nějaká tvůrčí uskupení. Na podobné rozštěpenosti stojí a padá spoustu dalších věcí v této […]
Tomasz Wiński: Nová česká intimita – manifest
V listopadu 2019 jsem zveřejnil na blogu Nový Film Šimona Holého text „Co mi chybí v českém filmu”, subjektivní úvahu o krizi české hrané tvorby. Snažil jsem se pro sebe […]
Jan Kubelka: Sladký i trpký. Co říkají italské filmy o vztahu umělce se společností?
Během srpna se začal v českých kinech promítat film Sladký konec dne režiséra Jaceka Borcucha, který byl oceněn na loňském festivalu v Sundance. Polsko-italský snímek vypráví příběh židovské spisovatelky, čerstvé nobelistky […]
Walter Nagy: Místo pro lásku in memoriam
8. června si od 20:45 v pražském kině Světozor připomeneme trojici mladých běloruských filmařů, kteří nedávno tragicky zahynuli při cestě z natáčení o boji proti koronaviru. Speciální projekci filmu Místo […]
Jan Jindřich Karásek: Strachem k transgresi aneb Současný horor a spiritualita v něm
Od hororů jsme se naučili za dlouhá léta existence tohoto původně brakového žánru moc neočekávat. V zásadě nám stačí nějaké to monstrum, pár dobrých lekaček a pištící teenageři, kteří jsou jeden […]
Juliána Silvie Kamas: První přiznaná televize pro seniory
V reakci na pandemii a povinnou karanténu spustila Česká televize nový program ČT3. Obsah je přesně šitý na míru potřebám nejohroženější skupiny – starším lidem. Plán spustit podobný typ stanice […]
Jan Syruček: Definitivní konec kin?
V minulém týdnu bylo prolomeno dlouholeté tabu filmové distribuce. Zrušení okna pro kino distribuci. Co to znamená? Jedná se o dobu, kdy je film exkluzivně promítán jen v kinech a […]
Karolína Fránková: Film v běhu 2019
V roce 2019 objížděly české animované snímky řadu festivalů a sbíraly ceny, slyšet bylo také o krátkometrážních hraných projektech a úspěch slavily i naše dokumenty, celovečerní filmy a koprodukční počiny. […]
Jan Jindřich Karásek: Stranger Things aneb Minulost, která neexistovala a budoucnost, která nenastala
Kinematografie zkoumá, kam nás zavede budoucnost, už od svého prvopočátku. Stačí si vzpomenout na jeden z prvních opravdu populárních filmů, někdy označován za první blockbuster, kterým byla Cesta na měsíc […]