Karolína Fránková: Film v běhu 2019

V roce 2019 objížděly české animované snímky řadu festivalů a sbíraly ceny, slyšet bylo také o krátkometrážních hraných projektech a úspěch slavily i naše dokumenty, celovečerní filmy a koprodukční počiny. Psalo se o nás. Variety, The Guardian, Hollywood Reporter. Dcera, Nabarvené ptáče, Forman vs. Forman, Sto dvacet osm tisíc, Sólo, Služebníci a další. A festivaly? Benátky, Cannes, Sundance, Tallinn, Toronto, a to nás čeká ještě jubilejní 70. ročník Berlinale, kde budeme držet pěsti dokumentu FREM, koprodukčním Služebníkům a Šarlatánovi na Special Gala. Ať už to dopadne jakkoliv, o českém filmu šlo ve světě v roce 2019 hodně slyšet. Co se ale dělo mezitím tady u nás? 

Chodilo se do kina. Poctivě. V roce 2019 dorazilo do kin přes 18 milionů diváků. To je o 12 % víc než v roce 2018 a o 20 % víc než v roce 2017 a pokud to tak půjde dál, budeme příští rok na číslech návštěvnosti, o které se nám aspoň 30 let ani nezdálo. Za lístky jsme utratili o 348 milionů Kč víc, přičemž cena lístku se oproti roku 2018 zvýšila o 4,1 Kč. Na co se ale chodilo nejvíce?

Na české komedie, americké akční hrdiny, animované filmy, ale hlavně na sequely, konkrétně ze stáje Disney, na jehož tvorbu má zlatou licenci Falcon. Ten má právě díky všem Elsám, Spider-Manům, Avengerům, Lvím králům a Marvelům na svědomí 40 % z celkové návštěvnosti našich kin v roce 2019. Na filmy v jeho distribuci přišlo přes 6,3 milionů diváků. No jo, kinematografie je zkrátka průmysl a film je jednoduše produkt. 

Jde-li čtyřčlenná rodina do kina, stojí jí lístky v průměru 571,32 Kč, což jsou bezmála 2 % z průměrné mzdy. Když už se člověk chystá utratit tuto částku v kině, tak chce pořádný zážitek, kterým letošní světový rekordman Anvegers: Endgame, bezesporu je. Superhero sequel, který vydělal šedesát tři miliard osm set třicet milionů jedno sto sedmdesát osm tisíc korun českých, se stal nejvýdělečnějším snímkem všech dob, a utvrzuje tak teorii, že lidé navštěvující kina touží vidět na velkých plátnech „velké věci“..

Kdyby ale nerozhodný divák stál před pokladnou kina a byly tam jen akční sequely zaměřené na jednu cílovou skupinu, tak si pravděpodobně vybere ten, o kterém nejvíce ví. Zná režiséra? Četl už tu knihu podle níž je to natočené? Byl mu tento film doporučen? Viděl už těch prvních pět dílů? Toto pojítko je zcela zásadní pro rozhodovací proces diváka a i proto je většina sequelů takto úspěšných, zákazník nechce kupovat zajíce v pytli”. Tyto marketingové nástroje fungují víc než cokoliv jiného i u českých snímků. 

U nás je v TOP 50 nejnavštěvovanějších filmů roku 2019 je celkem 15 českých, je to sice o exemplář méně než rok předchozí, ale podíl návštěvnosti českých filmů se zvýšil na téměř 30%. Českou jedničku roku 2018, Po čem muži touží (návštěvnost: 558 998), letos výrazně předběhl fenomén Ženy v běhu.

Režijní debut scénáristy Martina Horského se Zlatou Adamovskou, Jenovéfou Bokovou, Terezou Kostkovou a Veronikou Khek Kubařovou v hlavních rolích totiž navštívilo neuvěřitelných 1 543 842 diváků, miliontý divák přitom přišel už 42 dní od premiéry. Tento mimořádný projekt urval 8,42 % z celkové návštěvnosti v českých kinech za rok 2019 a jedná se o druhý nejnavštěvovanější český film vůbec. Který, že je to před ním, ptáte se? Tankový prapor (1991). Úspěšnost Žen v běhu stojí na pevných základech: jednoznačně je to obsazení, kdy každá z postav, které ztvárňují populární herci, oslovuje jiný segment v cílové skupině, a pak je to žánr. Producenti a distributoři se totiž dohodli na označení komedie, což je mnohem strategičtější než označení romantická komedie (kterou ve skutečnosti snímek ale je). 

Žánrově se české filmy s premiérou v roce 2019 dají rozdělit na tři skupiny: Dokumenty, dramata a komedie a jejich subžánry. Zajímavé je, že za rok 2019 bylo vyrobeno přesně pět filmů s jednoznačným žánrem komedie a všech pět těchto komedií to pak dotáhlo do TOP 15. Jsou to již zmíněné Ženy v běhu, Poslední aristokratka, Přes prsty, Román pro pokročilé a Léto s gentlemanem. Dále byly vyrobeny celkem čtyři romantické komedie a z těchto čtyř to do TOP 15 dotáhly tři: Ženská na vrcholu, LOVEní a Šťastný nový rok. Další úspěšnou skupinou jsou filmy z označením Komedie/drama – vyrobeny byly dva a dva jsou i v TOP 15: Vlastníci a Teroristka. Dramat bylo vyrobeno 11, v TOP 15 skončily tři: Nabarvené ptáče, Národní třída a Skleněný pokoj. Posledním žánrem zastoupeným v TOP 15 je pohádka, těmi nejnavštěvovanějšími za rok 2019 jsou Čertí brko a  Hodinářův učeň. Smutné, i když ne překvapivé je, že v roce 2019 měl ze všech žánrů největší počet premiér dokument, do TOP 15 se ale nedostal žádný. Nepochybuji však o tom, že se v seznamu nejúspěšnějších filmů velmi brzy ukáže díky šokujícímu titulu V Síti.

V roce 2020 můžeme očekávat spoustu dalších zahraničních sequelů. Do kin jde zrovna Rychle a zběsile 9, čeká nás Bond 25 neboli Není čas zemřít a připravují se Fantastická zvířata 3. Z animovaných filmů přijdou např. Mimoni 2.

Jestli se připravují Ženy v běhu II”, nebo třeba Ženy v lehu” – nevím, a je to celkem jedno. Příběhy, poselství a obsazení českých komerčních snímků jsou si tak podobné, že přestože se jedná o jiné filmy, působí jako sequely jeden druhého. Na snímek Langmajer v milostném trojúhelníku XY ” tak můžeme jít už 13. 2. 2020.

Karolína Fránková je studentkou posledního ročníku produkce na FAMU, kde se věnuje magisterskému projektu Domovina, celovečernímu debutu režiséra Marka Čermáka. Vedle filmové produkce se zajímá také o filmové PR a marketing a je fanynkou designu a architektury. Před nástupem na FAMU získala bakalářský titul na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy, kde se kromě historie, filozofie a antropologie věnovala výzkumu sociálních médií.