Tomáš Lipský: Zkušenosti z Chapman University

Studenti FAMU Jan Syruček a Tomáš Lipský strávili poslední půl rok na jedné z nejprestižnějších filmových univerzit ve Spojených státech: Chapman University Dodge College of Film and Media Arts v Orange County. V jejich společném zamyšlení nabízí pohled na rozdíly mezi FAMU a Chapman University, stejně jako zajímavé postřehy z natáčení v USA.

Dostalo se nám takového štěstí, že jsme s Honzou Syručkem obdrželi pozvání na jednu z nejlepších filmových univerzit v USA, Chapman University Dodge College of Film and Media Arts v Orange County u Los Angeles, a měli tak možnost se podílet na velké spoustě projektů, které během letního semestru probíhaly. Mezi nimi byl i projekt, který vedl profesor tamní katedry režie, David Kost. Podle našich zkušeností a portfolia nás oslovil, zda-li bychom mu nechtěli pomoct. Já jako hlavní kameraman a Honza jako výkonný producent. Neváhali jsme ani vteřinu a vrhli se do toho doslova po hlavě. Projekt byl součástí katedry filmového herectví, taktéž na Chapman University. K mému velkému překvapení se jedná o jedinný univerzitní program filmového herectví v USA a potažmo i na světě. Žil jsem v domnění, že je přeci naprosto běžné mít na každé filmové univerzitě ve Státech i filmové herectví a jen u nás se s filmovým herectvím jako výukou zaostává. Opak byl pravdou, protože je navíc tento program velmi mladý. Funguje teprve 6 let. Filmové herectví se mimo tento program vyučuje především formou seminářů a speciálních lekcí, mimoškolně. Cílem natáčení bylo zrealizovat několik krátkých filmů či scén. Ty pak měly sloužit jako showcase hereckých výkonů vycházejících studentů tohoto programu. Všechny showcase byly pak představeny agentům z Hollywoodu v budově SAG, která je střediskem herecké unie. To vše na mě působilo jako hezká výzva a jedinečná příležitost, jak si přímo na několik natáčecích dní vyzkoušet hlavní kameramanskou profesi v prostředí amerického štábu.

Kameraman Tomáš Lipský při natáčení v USA

I když znám ze svých zkušeností na zakázkách hlavní principy a procedury při natáčení se zahraničními produkcemi, které natáčí v České republice, tak je zkušenost přímo z jejich domácího prostředí Los Angeles přecijen v mnoha případech jiná. Vše má pevnější řád a jistou průmyslovost. Co pokládám za veliké plus a po této zkušenosti bych rád viděl na českém place je takzvaný safety meeting. Tím rovnou začíná každý nový natáčecí den. Svolají se všichni členové štábu a herci a začíná zrychlený denní briefing, kde se ve zkratce každý dozví, co se doopravdy bude dít, na co si především dávat pozor a jak se ten den chovat. Všichni se v rychlosti představí. Zdá se to sice zprvu jako nadbytečná a rutinní povinnost a ztráta cenného času. Nicméně v podvědomí štábu dává dni ještě pevnější řád a nakonec vám může pět minut zastavení dát ke konci dne mnohem víc času nazpět.

Naproti tomu mě překvapila některá opatření a procedury, která mohou nejedné nízkorozpočtové produkci pěkně znepříjemnit průběh natáčení. Vzpomněl jsem si na naši zemi a školu, jaký tu vlastně máme luxus “volného” natáčení, ktéré se obejdou bez přehnané byrokracie. Jako příklad za všechny může být pravidlo: pokud chce student univerzity byť jen natočit kamerové testy na venkovním pozemku školy, musí více než 10 pracovních dní dopředu ohlásit tuto událost na místní úřad města Orange a zažádat si tím o povolení. To ještě ale neznamená, že povolení automaticky získá. V dalších případech se musí natáčení hlásit univerzitnímu hasičskému sboru a sepsat zprávu, že se nebude dít nic nebezpečného. Za každý tento byrokratický úkon se nechá město znamenitě finančně odměnit. Znovu se potvrzuje, že zlatá střední cesta i v profesionálním prostředí je více než vítána.

Momentka z natáčení; foto: Tomáš Lipský, Jan Syruček

Také jsem byl moc potěšen, jak je FAMU napříč filmovými univerzitami v LA vnímána a stále si nese velké jméno. Na katedře kamery FAMU často bereme jako samozřejmost, že máme k dispozici filmový materiál na téměř každé naše cvičení a nákup materiálu a jeho zpracování je dotováno z veřejných prostředků. O něčem takovém si mohou studenti filmových univerzit v USA nechat zdát. Další pravidlo, které se zde potvrzuje je, že vždy toužíme po tom, co zrovna nemáme.